Home STORY SANTAI MYSELF VACATION
Showing posts with label cerita kegemaran aku. Show all posts
Showing posts with label cerita kegemaran aku. Show all posts

Thursday, November 15, 2012

Kuih Shrek Joy untuk hari ini.

Assalamualaikum. 

Lama sudah Joy tak mencoret juga menulis. Rindu bukan main lagi, tapi apakan daya kehidupan sebagai anak murid yang belum bertitik noktah perlu dilaksanakan. Facebook juga Twitter rajinla Joy on tapi kalau Blog nh memang malas bukan main. 

Takpe la di kesempatan cuti sekolah yang bersempena Deepavali juga Awal Muharam nh la Joy dapat mencoret juga menconteng sikit-sikit. Kesian jugak tengok Blog aku nh kian berlapuk juga bersawang.
Kadang-kadang aku rasa stress jugak study nh tapi bila ada kawan-kawan gelak ketawa semuanya indah. Disulami dengan kasih sayang mama ayah yang sentiasa di sisi. Alhamdulillah. Eh.. apa aku melalut nh ! Proottt !

Sebenarnya aku nak cerita kisah hijau yang aku nak share dengan korang. Niat sebenar Si Hijau Shrek nh aku nak buatkan untuk Buah Hati yang jauh di mata dekat di hati. ehhhhh cececece mengedik jap ! huh ! Nak end kan story pasal Buah Hati dia tak dapat nak makan pun :') Siapa suruh jauh sangat. Huaaa.

Ala bukan apa aku nh pemalas orangnya, bila datang mood nak buat kuih tu terus-terus je kena buat kalau tak penyakit malas aku cepat je datangnya. Hamboi. 

Apa lg Si Joyah nh pun duk tung tang tung tang la konon-konok kat dapur buat Si Hijau nh untuk jamu kawan-kawan tersayang kat rumah. Jommmmm tengok Joyahhhhhhh hasilkan Si Hijau Shrek nh :




Mula2 Joyah buat layer bawah Si Hijau nh. Get ready dengan :
1. 5 Cawan air
2. 3/4 gula 
3. Tepung Hoen Kwe satu bekas pendek tu.
4. Sengkuang cina yang telah di potong dadu.


 Then, Godak tepung beserta dengan tepung Hoen Kwe serta 5 cawan air juga gula. Next, kacau atas api sampai pekat disertakan dengan sengkuang cinaaaaaa. Lastly, sesudah pekat tuang dalam bekas.


Bahagian layer atas pulak :
1. 1 Cawan tepung jagung
2. 1 Cawan santann beserta 6 cawan air atau 5.
3. Sedikit garam juga gula
Then, gaulkan semua  sehingga pekat dan tang ke dalam bekas.



Lepas semuaaaaa semuaaaaa nh. Apa lagi Joyah tunggu sejuk kejap dalam peti ais lepas tu ngap beramai2 bersama housemate ! :)

Ini jela mampu bagi aku yang tak tahu nak buat kuih hebat-hebat macam orang lain. Aku bukan rajin nak main masak-masak macam kawan-kawan aku yang lain. Kali nh konon-kononnya nak post la macam ada gaya chef padahal. Hampeh ! hahahahaha Ok jumpa lagi jika aku rajin menulis yeee :)

Bye.

p/s  : Salam Ma'al Hijrah buat sahabat semua :) Semoga kita lebih bertaqwa pada tahun ini dan akan datang, Amin Ya Rabb.

Tuesday, June 8, 2010

Wonderful story

Lagenda Budak Setan.


Katerina & Lagenda Berakhir. wOw !
novel hebat yang penah aku bace. mule2 aku rase bOrink and malas je nak layan cter nh .sebab tak tau tahap kebes'annya. Aku kenal novel nie pun dari seseorang but bila bace wah ! adeh ! alamak ! mcm aku dah masuk lam citer nh. x tau la pegang watak ape hahaha tp yang pasti aku dapat bayangkan ia dalam keadaan yang sebenar. serOnOknye betapa indahnya harapan novelis terkenal ini. idea beliau mnghasilkan nOvel nh cukup hebat !
dapat memberi pembaca menghayati kesengsaraan dan penderitaan Kasyah dan betapa setianya Kasyah kepada orang yang dicintainya.. aduh ! watak pn dkt2 name aku hahaha peraSan kO jaja ! really impress with dis novel.

Bermula dengan perangai Setan Kasyah di zaman sekolah
C.I.N.T.A   telah menukarkan Kasyah menjadi pencita agung.
dapat memuliki hati gadis bernama Ayu.
membina  impian bahagia bersama.
menangung rindu berdua..
betapa sukarnya Kasyah di saat dia berduka.
Betapa bahagianya Ayu dapat memiliki Kasyah biarpun sementara.
betapa manisnya Athirah buat hati Kasyah.
bukti cinta Ayu dan Kasyah.. huh ! huh ! I'm  addicted to know what will happen next.
dan ja bace lak smbungan cter nh. KATERINA and LAGENDA BERAKHIR.

Ok jaja stop kau berangan ! HAHA

 


WAH ! sgt hebat r AHADIAT AKASHAH..
tbe2 rase mCm aku plak jd watak AYU hahahaha
tp kSianye sya yg ayu hncurkan harapanya T_T
i didnt mean tO dO that. Sayang lagi kot
ALLAH knOw evrytng. 
opS ! apekah nh? haha feel geli2 lak ;p 
thnx 2 sOmeOne yg perkenalkan nOvel nh kat kite
thnx KAMO
i didnt mean enytng just 2 say thnx :) 
AND NOW,
sudah ditayangkan di pawagam.
huh ! ramai 2 g tGk hehehe 
adq2 ku yg xnk tgk cter nh pn jadi  berminat nk tgk.
lwk btl adq2 aku nh hahaha
really hapy, sad and all feeling ade mlm tgk cter nh.
huhuhu 
but yg pling pnting cdey T_T
best sgt ! :)
kalah twilight nh weeee~
  

♥ farid kamil & lisa surihani ♥