Home STORY SANTAI MYSELF VACATION
Showing posts with label kegemaran aku. Show all posts
Showing posts with label kegemaran aku. Show all posts

Friday, September 27, 2013

My peberet tea.

Asssalamualaikum. Hye kawan-kawan.

Saje hari ni aku nak share benda best yang aku amalkan selalu tiap pagi dan malam.
Actually, dulu aku sangat tak suka green tea tau. 

Semenjak kawan aku si bulat sue suggestkan kat aku sambil memaksa aku pun dengan berat hatinya pun minumlaaaaa.

Then lama-lama aku addicted maaa. Always aku amalkan.
Nak buang air besar senang, bekas-bekas jerawat mula hilang,
juga aku makin seperti bini popeye.

Tapi jangan terlalu banyak minum tau u allsss.
Aku siap p consultation dengan doctor tau, ingat aku suka-suka nak minum hahaha
Minum boley tapi not more than 3 glass per day :)

Haa ni la pebereetttt green tea aku 




 Bila tak ade boh aku akan beli Lipton Green Tea.


Macam aku, aku tak suka flavor jasmine. Haiyakkkk bau dia bikin muntah sehhh. hahaha
Ape lagi minumlah untuk kesihatan badan.
Menyingkirkan lemak secara tak langsung. Deng ! :)


Konon-kononla macam green tea yang selalu aku bedal :)


Tuesday, January 8, 2013

Therapy for us? yeah !

Assalamualaikum. Hye semua !


Gap yang sangat hebat dikala exam begini aku suka yang teramat. So, i feel free for cot cet mocet di sini. Seperti meluahkan segalanya apabila jari jemari menaip dengan lajunya. Yeah ! 

Aku rasa aku jadi macam nh disebabkan cikgu tak bagi ambik sastera kot dulu, cikgu suruh jugak ambil sains tulen. Sokey la kan, at least aku dapat jugak peluang taip menaip sekarang nh hehe

Let's la mula dengan apa yang aku nak membebel. Yeahhh ! Semester yang sangat hebat ini, suka main mainan with aku punya housemate. What we do is kami suka sangat menghabiskan masa kami dengan bermain permainan2 yang sangat kanak-kanak. 

Boleh dikatakan tiap-tiap petang bila tak ade class kami akan start main dam ular. Huiyooooo bertapa berdebarnya bila main bukan main lagi. Then, bila menjerit kalah India sebelah rumah je yang tahu hahahaha Maafkan kami aci2 sebelah rumah.

Korang semua tau tak sanggupnya kami share duit beli permainan kanak-kanak nh 4 in one la konon. Dalam tu adela Dam haji, dam ular, soccer and dam flight tuuu. Hamboi Joyah pun apa lagi teruslah bermain dengan bangganya bersama sahabat-sahabat tercinta petang tu jugak. Sanggup ye kongsi duit sbb gian sangat nk main. It was so funny ! but we enjoy it ! What a life. So fun. Alhamdulilah. :)

Ni la aku nak tunjuk korang dam ular yg kami selalu main. Duk bising-bising till India sebelah rumah nh terkujat2 aku rasa. Nh haaaa 4 in one kamiiiii ~

Gigih kami beli bendalah nh hahaha

Korang tau, masa dekat2 time nak final kami berempat gigih kayuh BMW kami p mencari sebatang pen untuk exam. Haaa nak dijadikan cerita sampailah kami ke Popular berdekatan Wisma Sung Seng. Dekat tak dekat sangatlah. Lepas tu cari stationary untuk exam ternampaklah permainan yang sangat kami gemari. Dengan harga yang sangat berpatutan apa lagi. Aku bagi tahu dekat Hani. "Hani aku ambil satu kau ambil satu ea?" apa lagi Hani dengan pantasnya kata ok. Siap cakap lagi kita main time gap QMT la. Wahhhhh dalam hati nh berbunga2 tak sabar nk main padahal nak exam lagi dua hari time tu. Hew ! Sangat cool.

Then, balik dari Popular tu kami pergi la makan. Tak menyempat-nyempat weh kawan2 semua. Kat kedai kedai makan tu jugak kami main. Kuat pulak tu say "SNAP" yerrrr ! Owner kedai tu. Pakcik spek tu tengok tersengih jeee. Hahaha Maafla pakcik kami terlalu exited. Weeee !

Haaa korang ingat tak SNAP nh. Taraaaaaaaa..


Happy yang teramat kami main benda alah nh semua. Yeppyyyyy. Lepas tu menangissss esoknya kat kelas sebab ngantukkk hahahaha

This what kami buat untuk mengilangkan keresahan di hati apabila banyak assignment, test juga exam yang sangat merbahaya. Hahaha Ayat sangat konon konon bombastic ! :) Ini jelas menunjukkan mengambil Tourism Management tidak semudah yang orang sangkakan. Sbb tu kami mencari something utk menggembirakn hati kami. heee ~ *xde kena mengena. Pokok pangkalnya How we handle untuk study dengan baik? :)

Ok bye semua.

Thursday, November 15, 2012

Kuih Shrek Joy untuk hari ini.

Assalamualaikum. 

Lama sudah Joy tak mencoret juga menulis. Rindu bukan main lagi, tapi apakan daya kehidupan sebagai anak murid yang belum bertitik noktah perlu dilaksanakan. Facebook juga Twitter rajinla Joy on tapi kalau Blog nh memang malas bukan main. 

Takpe la di kesempatan cuti sekolah yang bersempena Deepavali juga Awal Muharam nh la Joy dapat mencoret juga menconteng sikit-sikit. Kesian jugak tengok Blog aku nh kian berlapuk juga bersawang.
Kadang-kadang aku rasa stress jugak study nh tapi bila ada kawan-kawan gelak ketawa semuanya indah. Disulami dengan kasih sayang mama ayah yang sentiasa di sisi. Alhamdulillah. Eh.. apa aku melalut nh ! Proottt !

Sebenarnya aku nak cerita kisah hijau yang aku nak share dengan korang. Niat sebenar Si Hijau Shrek nh aku nak buatkan untuk Buah Hati yang jauh di mata dekat di hati. ehhhhh cececece mengedik jap ! huh ! Nak end kan story pasal Buah Hati dia tak dapat nak makan pun :') Siapa suruh jauh sangat. Huaaa.

Ala bukan apa aku nh pemalas orangnya, bila datang mood nak buat kuih tu terus-terus je kena buat kalau tak penyakit malas aku cepat je datangnya. Hamboi. 

Apa lg Si Joyah nh pun duk tung tang tung tang la konon-konok kat dapur buat Si Hijau nh untuk jamu kawan-kawan tersayang kat rumah. Jommmmm tengok Joyahhhhhhh hasilkan Si Hijau Shrek nh :




Mula2 Joyah buat layer bawah Si Hijau nh. Get ready dengan :
1. 5 Cawan air
2. 3/4 gula 
3. Tepung Hoen Kwe satu bekas pendek tu.
4. Sengkuang cina yang telah di potong dadu.


 Then, Godak tepung beserta dengan tepung Hoen Kwe serta 5 cawan air juga gula. Next, kacau atas api sampai pekat disertakan dengan sengkuang cinaaaaaa. Lastly, sesudah pekat tuang dalam bekas.


Bahagian layer atas pulak :
1. 1 Cawan tepung jagung
2. 1 Cawan santann beserta 6 cawan air atau 5.
3. Sedikit garam juga gula
Then, gaulkan semua  sehingga pekat dan tang ke dalam bekas.



Lepas semuaaaaa semuaaaaa nh. Apa lagi Joyah tunggu sejuk kejap dalam peti ais lepas tu ngap beramai2 bersama housemate ! :)

Ini jela mampu bagi aku yang tak tahu nak buat kuih hebat-hebat macam orang lain. Aku bukan rajin nak main masak-masak macam kawan-kawan aku yang lain. Kali nh konon-kononnya nak post la macam ada gaya chef padahal. Hampeh ! hahahahaha Ok jumpa lagi jika aku rajin menulis yeee :)

Bye.

p/s  : Salam Ma'al Hijrah buat sahabat semua :) Semoga kita lebih bertaqwa pada tahun ini dan akan datang, Amin Ya Rabb.

Thursday, February 23, 2012

Ini dinamakan kegemaran

Assalamualaikum. Hye kawan-kawan.

Gembiranya hati apabila diberi makan ini :))) senyum sampai ke telinga
Craving ! moist chocolate cake



Gambar si Google
Makan, makan jugak kawan-kawan. Air masak jangan lupa minum banyak-banyak. Cake nh sangat manis. Kalau tak nak kena potong kaki cepat. Jaga kesihatan jugak taw ! 


Daa~~

Sunday, June 5, 2011

Kesukaan aku yang teramat makan Cheesecake.

Hye kawan-kawan. Petang ni bosan la yang amat. So, jadila entry ni. Korang taw aku ni suka la sgt makan kek yang ade unsur2 cheese. Kegilaan yang amat aku bila kek tu ade cheese. Makan banyak-banyak pun takpe. Alhamdullilah setakat ni, takde la muak tapi makan berpada-pada la. Bila kenyang tu mestila aku berhentila tak beragakla kalau main sumbat je eventhough aku suka pun :) HAHA 

Petang ni, aku punya la tak ade kerja sanggup merempit p kedai kek semata-mata nk makan cheesecake & cheese tart walaupun nampak macam awan nak menangis. Ape pun berbaloi sebab dapat cheesecake aku !  yumyyyyy beb ! 

Oleh kerana suka yang tak terhingga aku ni suka la duk menGoole pasal cheesecake ni. Macam-macam ghupa & bentuk cheesecake dan cheese tart ni :) aku suke woooooo ! korg pun msti suka kan ? aku taw ! haha tp ade jgk kawan-kawan aku yang tak bape minat makanan yang ade cheese ni. diaorg cepat muak. Takpe la manusia kan lain-lain. ade yang suka makan ini, ade yang suka makan itu. Janji diri sendiri gembira sebab dpt makan. *HAHA xde kene mengena. Moh tgk wikipedia pasal CHEESECAKE ni :


Tak ketinggalan jugak aku sukalah tengok resepi2 buat cheese cake ni. tapi korang nak taw. takdenye aku penah buat walaupun sekali HAHA harapanla sebab takde oven sendiri. Mesti ade yang tertanya2 kenapa tak buat kat rumah je? jawapanya mestila Sang Malas apabila aku kat rumah. nak kek semua mama yang buat sebab tu sampai sekarang tak pernah la jadinya nk buat cheesecake sendiri but satu hari nanti aku mesti Master buat cheesecake ni sebelum aku kawin. HAHA *Aku berangan disini :p eh tapi betul ape? kan ? kan ? kan ? hehe aku nak pandai buat cheesecake la. sebab adik2 aku suke sgt makan cheesecake. Ni ha resepi cheese cake yang dah lama aku ambil dari MrGoogle tapi tak penahnye aku nk buat lalalalala ~ moh tgk ni :


Ini lah resepi bila nak buat blueberry cheesecake ^^_

BASE:
110g Butter - cairkan
200g Biskut digestive - klu xde, apa2 biskut pun boleh
kalau nk sedap tambah ni
50g Almond flakes - toast
FILLING:
500g / 2 buku Cream cheese
30g Butter
120g Gula Kastor
1 lemon - grate kulit & perah jus (optional, xletak sbb xsuka bau lemon)
30g Tepung jagung - ayak
200-300ml whipping cream (selalu nya guna 1 pket kecil, lain brand lain berat nya, tapi tak perlu accurate sgt)
4 biji Telur - pukul sedikit
150g Blueberry pie filling
TOPPING:
1 tsp Gelatin / Serbuk agar2
30ml Air
150g Blueberry pie filling

Cara-caranya :
  1. Hancurkan biskut & gaul dgn bhn2 base. Chill sehingga di perlukan.
  2. Pukul cream cheese & butter sehingga smooth. Campurkan gula, parutan & jus lemon & tepung jagung. Pukul lagi sehingga smooth. Campurkan cream & pukul lagi sehingga pekat. Akhir sekali masukkan telur yg telah di pukul sedikit. Pukul sehingga cukup sebati, jgn pukul terlalu lama.
  3. Tuangkan separuh adunan ke atas base. Ratakan blueberri & tuangkan baki adunan.
  4. Bakar dlm "water bath" dgn oven yg telah di panaskan terlebih dahulu 150 celcius selama 1 jam. (If malas nak "water bath", so bakar mcm tu je - lebih baik sbb nanti base tu lebih crispy)
  5. Sejukkan kek pada suhu bilik (sebaik2 nya biar sekejap dlm oven baru keluarkan so that ia tak terkejut & merekah). Chill sekurang2 nya 6 jam ataupun semalaman baru lah di potong. Cheesecake tak boleh potong/makan waktu panas2, ok.
  6. Utk buat topping, campurkan gelatin/agar2 dgn air. Panaskan sebentar & campurkan blueberry. Sapukan ke atas cheesecake & sejukkan sebentar.
 p/s : abaikan ejaan resepi di atas kerana aku copy semata-mata HAHA

Done ! tapi tak buat pun. resepi lebih ! 
Cubala try kawan-kawan 
:))


Sempat lagi aku ambik gambar then konon2 edit cheesecake aku ni. adoi ! HAHA.



Dengan berakhirnya entry ni. Habislah cheesecake & cheese tart yang aku beli tadi a.k.a KENYANG. alhamdulillah. Sedap sangat dan mari beli and makan lagi ;)

Friday, April 8, 2011

Seriusss ! Cerita ni sangat aku gila-gila & tak tinggal tengok wei.

Guys ! nak cerita ni pun aku exited kat blog ni hahahaha
Aku sangat gila cerita ni sekarang. Serius wei. hahaha nak makan, nak minum, nak mandi ha yang paling sengal time nak p kelas pun ley hold taw. tak taw kenapa aku jadi macam ni. giler sangat tengok cerita ni hehe ha ape lagi sebab hero yang kacak dan heroin yang shantikkk sangatla. auwww ! aku sangat teruja. bila tengok je cerita ni aku mesti menjeritla yang pastinya hahaha jomla tengok sama2 korang. ha meh aku bagi waktu siap ! haha ni ha :

Waktu : 3ptg selepas cerita Marshanda
Tv3 taw.
:)

hevoc giler marimar ni ! hot habis !  manela aku tak leka nak tengok ! haha

sangat cute wei ! suke3 ! hahaha
sweetnye both of them.


auuuwwww !
ni la hero dia ! Dingdong Dantes sebagai Sergio Santibanez




cun sangat Marimar ni !
Marian Rivera sebagai Mari Mar Perez / Bella Aldama
geram aku dgn Fulgoso yg hebat berkata2 ni ;p

 

Romantik sangat cOuple dua ekor ni ! demmm hOt hui !

Fulgoso  yang bijak :)

 
ni la watak antagOnis dalam cerita ni. serius meyampah bila tgk ase nak tampo2 je angelica ni hahaha emo terbawak2 tengok cerita ni

my gOd ! cun sgt marimar ! :)

sangat leka aku bila tengok cerita ni kesimpulannya aku akan tengok cerita ni selepas aku buat semua kerja. aku tak akan uat benda lain melainkan tengok cerita ni.
MARIMAR.

Ok, mau makan ni.
The end

Thursday, March 24, 2011

sangat mengidam wei.

Wei. laparnya aku. sangat ! tapi tak sedar diri. lepas makan nasi nak makan burger ! dan skrg nak makan dua minatang ni. hampeh ! perot tong ke ape aku ni. Tapi betul wei aku sangat merindui nak makan dua benda ni tapi oleh kerana baru baik dari demam hasrat nak makan chocolate indulgence & pizza membuak-buak taw ! aiyak ! mau makan ! kelaparan makin teserlah sebab aku tgk gambar-gambar kek secret recipe ni. huh ! mari-mari aku jamu korang makan kek meh hahahahahahaha tahap gaban lapar ni. peh kalau sentiasa mengidam nak makan kek & pizza je boleh makin terpam-pam badan aku ni. wuuuuhhhh ! terbaik ! meh aku promote-promote makanan yang aku sangat inginkan sekarang. jom kite p makan sekarang kawan-kawan. taraaaaa!~




:)