Ade kesempatan ni Joy nak story la sikit short vacation dengan kawan-kawan ke Sarawak.
Haihh seronok la sangat sebab gelak je kerjanya sebab ade dila sewel :)
Journey begin.
DAY 1
Setibanya kami sampai di Kuching International Airport perasaan aku masa tu, Ya Allah aku sangat bersyukur sebab beri aku lagi sekali peluang pergi negeri ini. Memang teringin sangat nak pergi Sarawak and akhirnya :))
Then, kami pun ambil cab and straight away ke Hotel 360 area bandar Kuching.
![]() |
| Hotel 360 |
On the first day semua orang dah exited nk pergi tgk Orang hutan dekat Semenggoh. Joy la yang paling exited hahaha
Kami sewa kereta kat sana, sehari dalam RM80. Dapat kereta Myvi tu, keadaan kereta tu pn ok je. Dengan tak tahu jalan ni aku, dila and azah bergilir-gilir drive berpandukan wave. hahaha Alhamdulillah sampai jugak nak tengok orang hutan hahaha
Sampai je Joy pnya exited sampai terus mata melilau nk cari orang hutan punya pasal weh aku ! :)
Masa kami datang tu kebetulan mereka nak feed orang hutan. Bertuahnya rasa dapat tgk orang hutan makan, so lebih dekat la dapat tengok mereka. Rezeki ! :)
Dah puas berpeluh semua kami pn terus ke second place Annar Rais Long House. Dekat sini, xde apa sangat cuma kita dapat tengok la rumah panjang and snap la pic sikit. Jauh jugala drive ke sini. Joy yang drive time tu, nsb baikla auto hahahaha
And our Day one punya schedule untuk berjalan stop sampai Annah Rais Long House je hari nni. Malam tu kami pun makan la dekat Kopi O Corner dekat je dengan Hotel 360 kami. So kami jalan kaki je. Senang kan ? :)
DAY 3
On day 3 kami get ready nak drive ke Kg Budaya, Sarawak. Tempat ni memang sangat femeeeeeeess kat Saraawak. Tak datang rugi sesangat ! :)
Sampai-sampai je kami straight tengok culture show diaorang. Memang best sangat, dance dia, show dia. Ohsemmm weh ! Lawak pun ye jugak.
Lepas tengok show kami pun masukla each house yang ade dekat Kampung Budaya ni. Penat berpeluh-peluh Joy we. Hahaha Sebab agak jauh jugak jarak each house. Tp memang best !
Lupa nak story harga tiket nak masuk kampung budaya ni RM60 seorang untuk dewasa if ade student card RM15 JE :)
Letih juga tapi kami terus juga nk pergi Taman Negara Bako tp cancel plan last minute sebab jauh sangat. Nak drive tak larat plus minyak hahahaha
Kami pun hanya pergi naik bot melihat kampung nelayan dekat Bako, jadila best sangat. Nak ajak suami la nnti pergi Taman Negara, Bako :) *berangan !
Then malam tu kami makan dekat Pak Somek Kopitiam :)
Hari ketiga yang seronok.
DAY 4
First place yang kami cari hari last ni macam biasala tempat nak brekyyy kami pergi Medan Niaga Satok. Macam - macam makanan best best tau ! :)
Lepas je makan kami straight pergi ke Jong Crocodile Farm. Joy jakun nak tengok boyeeee. hahah Jnagan main2 weh boyeeee kat sini besaq bapak Joy cakap kau hahahaha
Bukan buaya je macam - macam binatang lain ade jugak. Harga tiket dia RM16 untuk orang luar Sarawak.
Malam tu lepas penat kami jalan kami reward diri kami makan dekat My Village Barok. Makan ayam penyet dekat sini nyummm ! tapi Joy tak makan. Kami seberang sungai. Sempat jugak lepas makan kami pergi beli kek lapis sarawak. Memang sedap sedap you allllssss. Makan tester pn dah kenyang hahahahaha
![]() |
| My Village Barok |
Hari last and semua yang kami buat last dekat Sarawak ni. Pagi tu kami jalan ke seberang beli kek and ikan masin. Dan puasla duk shopping seharian dekat Waterfront tu hahahahahahaha Duit pun dah kering.
Snap gambar banyak-banyak buat kenangan. Dekat depan kucing, depan kedan dan lain-lain hahaha :')
![]() |
| ni kami naik nak pergi seberang beli kek n ikan masin |
Nak sangat pergi sarawak sbb nk makan ni. Hambek kau Joy makan puas2 !!! :) Tapi serius SAarawak best, bersih. Tapi jika compare dengan Sabah Joy love Sabah more. hihi boley gitu? :)
Dalam pukul 8 lebih macam tu flight balik JHB :) Terima kasih Sarawak. Till we meet again.













No comments:
Post a Comment