Home STORY SANTAI MYSELF VACATION

Saturday, August 31, 2013

Short Vacation - Kota Kinabalu, Sabah 20/8 - 24/8/2013

Assalamualaikum hye semua.

Haa setelah berperang dengan pelbagai tempahan rumah terbuka orang, baru malam nh jari jemari rasa lembut untuk mencoret kisah kami pergi ke Sabah minggu lepas.

Jika berjalan sememangnya sangat seronok, ditambah pula jika tempat yang dilawati sangatlah syokk.

Let me share to all of you friends, percutian aku cuti semester kali nh nak melawat negeri dibawah bayu. Walaupun dah pergi Sabah nh tapi nak juga pergi lagi. Dulu Tawau, sekarang nak pula pergi bandar KK. Alhamdulillah tercapai juga hasrat kami walaupun pelbagai onak duri dihadapi. Gituuuuu :)


DAY 1

On the first day seperti biasa aku juga sahabat bertolak dari BP kul 8 a.m lg. Tiket dr BP ke TBS mcm biasa RM22.50 sebab beli hari minggu cet ! :( Exited gitu, tapi duk berlegar-legar dekat TBS dulu then baru ambil bas ke KLIA dalam RM10 seorang. Sangat worth, daripada naik ERL yg sangat murah tuuu -,-

Tepat jam 5.30 p.m juga flight kami drpd KLIA ke Kota kinabalu International Airport. Fuhhhh kesabaran diuji apabila flight kami delay, sepatutnya pukul 1lbey dah fly dah tak tahu ape problem Malindo. But Alhamdullilah everything going smoothly.




We are using Malindo, memang Superb. Dapat snack juga yang paling best dapat tgk movie yang paling latest haaaaa. Tapi ingat kena bawa earphone. Huh memang best ! Lepas hbs tengok movie makan lepas tu tidur sehingga sampai KK. Mokmok laaa wehhh.


Tepat jam 7.30p.m juga kami sampai, dijemput oleh Nir sekeluarga amatlah kami hargai. Terima kasih Nir. Allah aje yang dapat balas jasa kau sekeluarga. 
We are happy for that :')


Dihantar oleh family Nir ke Hotel kami Akinabalu Hotel yang sudah ditempah lebih awal berharga RM44 sangatlah jimat ! :)

DAY 2

Haa cerita hari kedua kami pagi-pagi lagi sudah terpacak mengikut mak Nir berniaga kat Pasar KK sebab nak tengok suasana di sana. Haaa sangatla seronok. Sementara tu, kami keluar la juga ke Tanjung Aru nama tempat nh. Sebelah Pasar Besar KK je pun. Terjadilah gambar-gambar moment seronok kami. 





Fikir punya fikir, tak tahu nak kemana kami pun decide mahu ke Manukan Island. Terus dari Hotel semangat berjalan ke Jesselton Jetty mabil boat terus ke Manukan Island. Harga sangatlah murah cuma RM22.70 seorang pergi dan balik. Kami dapat discount dari hotel. Wohhh tq Akinabalu ! :)

Manukan Island superb ! Lagi seronok kalau pergi berdua dengan suami ! *eh ! hahahaha
Kami snorkeling beserta main air ala-ala kapel pergi dating gituuuuu ! Haihhh pergi pulau berdua sangatlah krik krik hehehe

But, we enjoy every moment. Alhamdulillah. 








Sampai di Jesselton Jetty daripada pulau baru tersedar diri makin menggelap. ok bye ! Macam xdok function sun lotion tu. Ciss ! -__-

Ok check in hotel dan tidur sehingga hilang letih :)

DAY 3

Hari ketiga perjalanan diteruskan ke Kundasang.
Sebelum sampai ke sana selama dua jam perjalanan, singgah di Rumah Terbalik di Tamparuli.
Haih semua nak terbalik sampai mata aku pun naik terbalik tengok semuanya terbalik. Hekhek :)



Next station, we are going to Jambatan Tamparuli yang orang duk nyanyi-nyanyi tu. Haih syok ! Orang gayat aku tak ! *Ok terpoyo. Kbye ! :)



Next, we going to Poring Hot Spring kat atas daripada Kundasang, lebih kurang satu jam lag perjalanan kami. Gigih Pak Zain melayan kami. But we paid  him ape hehehe


Paling the seronok bila pergi Dairy Farm haaa. Keterujaan sangat bila dapat sentuh anak lembu New Zeland gituuuuuu :) Exited haa ! Sejuk, seronok, teruja. All conclude is superb mey ! (: One day my future husband and i will come at this place again. InsyaAllah. Cewaaaaahhhh (:



Dapat menyinggah ditepi untuk mendapatkan view yang sangat cantik Gunung Kinabalu dari jauh sememangnya kami nantikan. SubhanaAllah ALLAH creation is so amazed ! :) Tq Pak Zain.



Selepas mahu turun dari Kundasang dapat juga singgah Kundasang War Memorial. Dikacau oleh abang berdua yang muncul entah dari mana sememangnya menjadikan gambar nh cun. Aku suka ! :)


Dekat pukul 9p.m juga kami sampai semula ke bandar KK. Pheww letih yang amat. Sesungguhnya mahu makan dan terus tidur di hotel. Ouh lupa nak story kami check in for second hotel La Viva hotel RM50 for one night. We are staying for two night.

Malam selepas penat seharian berada di Kundasang kami reward diri kami makan dekat Philipine Market. Kami makan la ikan masak sweet sour dengar sayur kailan. Yums sgt ! :)


Day 4

Bangun pagi terus pakcik aku dari Tawau sampai untuk menjemput kami berjalan lagi. Ouh Allah thanks.

First, kami pergi Muzium Sabah. Ouh historical site mey. Syokkk ! lagi-lagi part animals. Aku suka.


Second, exited driver pakcik aku bawak pergi Masjid nh. Sememangnya aku sangat menyukai tempat ini. RumahNYA sesiapa pergi juga pasti tersentuh :')
Terima kasih atas kesempatan ini Ya Rabbi.

Masjid Bandaraya, Kota Kinabalu.



Next, tempat nh juga driver pakcik aku yang tahu dan membawanya kami kesini katanya boley tengok KK dr atas hahahaha Macam bukit bendera la mereka panggil tempat nh :)



Pakcik kesayangan sememangnya sangat aku sayangi ! :)

Tepat jam 6 lebih aku sudah check in untuk pulang ke Kuala Lumpur semula :'( I'm leaving Sabah. Terima kasih Wak Ndan dan pemandunya sudi bawa kami jalan-jalan juga bulenja makan. 

8.45 pm flight BKK-KUL berlepas. Tata Sabah, InsyaAllah de rezeki aku datang lagi :)

Serba sedikit budget vacation kami :

1. Tiket RM200++ dapat murah ! 
2. Hotel. First hotel RM44 second RM 100 untuk dua malam
3. Transport Pak Zain ke Kundasang seorang RM150
4. Boat RM 22.70 sorang
5. Makan habis juga dalam RM100 selama 4 hari, kami jimat pai till petang tak makan nasi mlm baru makan hehe
6. Tiket bus pergi balik RM22.50 


Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar, walaupun pergi kali nh xde itenerary terancang tetapi semuanya berlalu dengan baik. Syukur ! syukur :)

Ade rezeki tempat lain pula menanti InsyaAllah.

:)

No comments: